Всім відомо і зрозуміло, що на безпеку дорожнього руху великий вплив робить рівень освітленості автомобільних доріг, і місць стоянки автомобілів. Саме тому при проектуванні пристрою зовнішнього освітлення вуличних площ, автомобільних доріг повинні забезпечуватися наступні вимоги:
- нормовані величини кількісних, якісних показників освітлювальних установок;
- раціональне використання електроенергії, тобто економічність;
- надійність роботи освітлювальних установок;
- зручність обслуговування і управління освітлювальними установками;
- безпеку обслуговуючого персоналу і населення;
Використовуване в освітлювальних установках обладнання та матеріали повинні відповідати вимогам стандартів, технічний напрузі мережі, умовам навколишнього середовища. Всі норми заданих основних показників зовнішнього освітлення повинні бути однаковими при будь-яких джерелах світла, які використовуються в освітлювальних установках, відповідати вимогам СНиП по проектуванню природного і штучного освітлення.
Основним нормативним документом України, що регламентує норми освітленості для вуличного освітлення, є українські будівельні норми і правила - ДБН В.2.5-28-2006 "Природне і штучне освітлення". Норми освітленості обов'язкові для всіх організацій, що здійснюють діяльність в галузі будівництва та монтажу. Освітлення вулиць, площ, автомагістралей, автомобільних доріг з регулярним транспортним рухом у міських поселеннях має відповідати вимогам освітленості згідно СНипП 23-05-95.
Необхідні значення яскравості і освітленості дорожнього покриття вулиць, площ і доріг
За характером вимог до освітлення всі вулиці і площі міст поділяються на три категорії:
А - швидкісні дороги, магістралі загальноміського значення і т.п .;
Б - магістральні вулиці районного значення, дороги вантажного руху і т.п .;
В - вулиці і дороги місцевого значення.
Категорія вулиць | Найменування об'єкта | Найбільша інтенсивність руху в обох напрямках, од. / год | Середня яскравість покриття *, L, кд/м2 | Середня горизонтальна освітленість покриття, лк |
---|---|---|---|---|
А | Магістральні дороги, магістральні вулиці загальноміського значення | Більш 3000 | 1,6 | 20 |
Від 1000 до 3000 | 1,2 | 20 | ||
Від 500 до 1000 | 0,8 | 15 | ||
Б | Магістральні вулиці районного значення | Більш 2000 | 1,0 | 15 |
Від 1000 до 2000 | 0,8 | 15 | ||
Від 500 до 1000 | 0,6 | 10 | ||
Менш 500 | 0,4 | 10 | ||
В | Вулиці і дороги місцевого значення | 500 і більше | 0,4 | 8 |
Менш 500 | 0,3 | 6 |
*кд/м2 – рівень освітленості на 1 квадратний метр, вимірюється в Канделах. Кандела (від лат. Candela - свічка) - одиниця сили світла, одна з семи основних одиниць Міжнародної системи одиниць (СІ). Визначено як «сила світла в заданому напрямку джерела, що випускає монохроматичне випромінювання. Міжнародне позначення - cd, українське - кд.
Примітки:
1. Середня яскравість покриття швидкісних доріг незалежно від інтенсивності руху транспорту приймається 1,6 кд/м2 в межах міста і 1,0 кд/м2 поза містами на основних під'їздах до аеропортів, річкових і морських портів.
2. Середня яскравість або середня освітленість покриття проїзної частини в межах транспортного перехрестя в двох і більше рівнях на всіх магістралях повинна бути як на основний з них, так і на з'їздах і відгалуженнях не менше 0,8 кд/м2, або 10 лк.
3. Рівень освітлення проїзної частини вулиць, доріг і площ з покриттям з бруківки, гранітних плит та інших матеріалів регламентується величиною середньої горизонтальної освітленості.
4. Рівень освітлення вулиць місцевого значення, що примикають до швидкісних доріг і магістральних вулиць, повинен бути не менше однієї третини від рівня освітлення швидкісної дороги або магістральної вулиці на відстані не менше 100 м від лінії примикання.
5. На пішохідних переходах в одному рівні з проїзною частиною вулиць і доріг з інтенсивністю руху більше 500 од/год слід передбачати норми освітлення не менше ніж в 1,3 рази в порівнянні з нормою освітлення проїжджої частини. Збільшення рівня освітлення досягається за рахунок зміни кроку опор, установки додаткових або більш потужних світлових приладів, використання освітленого покриття на переході і т.п.